toetsen

Deze hebben we veel toetsen gemaakt, maar ook andere dingen zoals in de weeksluiting spelletjes gespeeld.
Ik heb geknikkerd, Chinees voetbal gespeeld en balspelletjes gespeeld.
Ik vond de week eerlijk gezegd een beetje minder.

Marcel.

Le Loup

We hebben in een weeksluiting, dus op de vrijdag, een Frans verhaaltje voorgelezen voor het 3de kleuter. Daarbij moesten we ook een paar opdrachtjes uitvoeren, bv. een kleurplaat inkleuren of memory enz, Het boek ging over kleurtjes: rouge, bleu ,,,, en ook de dagen van de week: lundi, mardi, ... en over een wolfje dat een andere kleur zoekt. Ik vond het een superleuke namiddag. We hebben veel kunnen lachen en kleuren en nog veel meer. Het was gewoon super!

Adelien.

stratego en andere spellen

Op 07/06/19 hebben de kinderen van het 6de de weeksluiting mogen kiezen. Er was stratego, reis rond de wereld en balspelen. Bij reis rond de wereld waren er 2 à 3 tikkers. De tikkers moesten proberen iedereen te tikken terwijl ze over moeilijke obstakels moesten gaan. Bij stratego waren er 2 teams. Elke ploeg had een vlag (rood of blauw). Wie het eerst de vlag kon pakken en hem naar het team kon brengen, was gewonnen. Maar dat is niet alles. Je had ook kaarten van 1 tot 10. Als je nr 1 was, kon iedereen je verslaan, maar nr 10 niet. Je had ook nog de bom: die kan iedereen doden, maar niet de mineur die de bom ontmantelt. Op het einde was het weer aan het regenen, dus gingen de kinderen naar binnen en vertelden wat ze er van vonden.

Lars.

studeren

Wij, de leerlingen van het 6de zijn druk in de boeken voor de middelbare school. In deze 2,5 weken hebben we niet veel rust. Wij hopen dat we er allemaal door zijn. Gelukkig hebben we rust in de laatste week. Meester Karel heeft ons leuke dingen beloofd.

Lars.

fietsexamen, le loup en spoken

We hebben  ons fietsexamen gedaan. Dat was super leuk en spannend,
maar het is van iedereen goed meegevallen en ik denk dat iedereen geslaagd is. Ik hoop het.

We zijn ons aan het voorbereiden om voor het derde kleuter een Frans verhaal voor te lezen.
Over een wolf die niet meer zwart wil zijn.

We zijn een film aan het maken over onze klas, het zesde leerjaar.
Voor onze laatste weekjes als aandenken aan onze klas.
Over spoken, want er gebeuren rare dingen...

Tibo.

fietsexamen.jpg
vulkaan barst uit

Wij hebben tijdens de weeksluiting bij juf Anja liedjes gezongen.
Dan moesten wij naar juf Ann en daar hebben we dingen gedaan over voetbal.
We moesten dan nog eens doorschuiven naar juf Lindsy. Daar hebben we gekeken naar een video van een vulkaan die uitbarst en dan moesten we een tekening maken van een vulkaan.

Byron.

20190426_141738.jpg20190426_142202.jpg20190426_142650.jpg20190426_142704.jpg
Een week les in het 6de

06/05/’19
Vandaag in de Godsdienstles hebben we een filmfragmentje bekeken uit de film 'Oscar en oma rozerood'. Het gaat over een jongetje, Oscar, en hij zit op een speciaal internaat voor zieken, want hij heeft een ziekte. Maar op een dag ziet hij zijn ouders praten met de dokter. De dokter vertelt tegen zijn ouders dat Oscar niet meer lang zal leven terwijl Oscar stiekem staat mee te luisteren. Dus hoort hij dat hij nog maar een paar dagen te leven heeft.
Na de middag was er ook zwemles. De groep van meester Tom moest met kleren aan leren zwemmen.

07/05/’19
Vandaag was er schoolfotograaf. Eerst mochten de kinderen van het 6de leerjaar met de broers of zussen. Tijdens de lessen werden er steeds klassen geroepen om individuele foto’s te trekken en daarna de klassenfoto’s.
Na de middag mocht het 6de met de fiets het parcours voor het fietsexamen nog eens rijden want het fietsexamen is op 14/05/’19.

08/05/’19
In de oranje les moesten we contractwerk doen: dat is dat je zelf oefeningen mag kiezen van op een blaadje om te maken bijv. wiskunde, taal, scoodleplay, Frans,…

09/06/’19
In de turnles hebben we hocky gespeeld. Eerst moesten we een paar oefeningen doen en toen moesten we een wedstrijdje spelen. We waren in 4 groepen verdeeld en er moesten 2 groepen
tegen elkaar. Daarna was er een wedstrijdje met punten.

09/07/’19
We moesten onze picknick meedoen en we hebben het toen in een apart zaaltje gegeten. Dat was leuk met de klas . Daarna zijn we met de fiets naar CC 't Kruispunt geweest om een toneel te gaan bekijken van het 't Saam Campus Cardijn. Het was leuk, grappig, interessant,… en er waren ook kinderen van vroeger uit onze school die mee deden.

Zieta.

roze ridder (1).jpgroze ridder (2).jpg
Zandkastelen bouwen

Op de laatste dag van de zeeklas gingen het 5de en het 6de leerjaar zandkastelen bouwen.

Het was de bedoeling om het zandkasteel te laten staan tot het vloed hem zou wegspoelen.

Bij sommige leerlingen is dat gelukt en bij sommige zakte het kasteel al eerder in. Dat was best grappig!

Na al dat bouwen mochten we op de go-carts rijden en een ijsje eten.

Iedereen vond dat leuk en het ijsje zorgde voor de afkoeling.

Het was namelijk best een zonnige dag!

Daarna fietsten we terug naar Ter Helme waar de ouders ongeduldig stonden te wachten.


Emma


Muzische avond

Donderdag 4 april was het muzische avond. Het 5de en het 6de leerjaar mochten kiezen tussen dansen of drama. De meesten hadden gekozen voor drama, en ikzelf had gekozen voor dansen. Ik zat bij Emma en Jocelyne. 

Ik denk dat de leerlingen van het 5de en het 6de leerjaar het leuk vonden. 

Shirley.

Westfront en Ganzepoot

Op 5 april (de laatste dag van de zeeklas) hebben we gefietst naar de Ganzenpoot en Westfront.
In de Ganzenpoot zijn er 8 sluizen, 1 daarvan is de Ijzer.
Als de oorlog gedaan was kreeg Albert I als beloning een zwaard.
Jule

visserijmuseum

Het 5de en het 6de zijn naar het visserijmuseum geweest.
Ze werden in groepjes verdeeld, het waren 9 groepjes.
Dan moesten ze op elke plek een opdracht uitvoeren en daarna moesten ze doorschuiven naar de volgende opdracht.
Het was een super leuke namiddag.

Louise

Quiz

Woensdag hebben we een quiz gespeeld. De groepen waren dezelfde als bij wie je sliep. Er waren negen ploegen en er waren 10 vragen. Het was heel spannend en tof, maar er waren ook veel moeilijke vragen. Er waren drie antwoorden waartussen je kon kiezen, want er waren drie personen: Jack, Jackie, en Jacqueline. Elke persoon had een antwoord.

Joeke

De IJzermonding

We zijn gaan wandelen in de IJzermonding en we hebben in het slijk gewandeld. Je moest er helemaal zelf proberen uit te klimmen en dat vond ik wel leuk. Er lopen ook schapen rond. We hebben ze gezien. De gids heeft verteld dat er ooit een meisje in het slijk gevallen is en dat er twee juffen moesten komen helpen. Ze zijn dan ook in het slijk gevallen.

Wannes

het visserijmuseum

In het visserijmuseum kreeg je vragen en  moest je toen het antwoord zoeken. 
Je kon op de bovenverdieping, het gelijkvloers, bij het aquarium.
In de bovenverdieping waren er dingen van op de vismarkt 
Op het gelijkvloers boten en visserskleren.
In het aquarium zaten veel verschillende vissen.

Zieta.

de laatste avond

Donderdag hebben we met het 5de en 6de een muzische avond gehouden voor de laatste avond van zeeklas. Er waren allemaal grappige en leuke toneeltjes en dansjes. We hebben ons dood gelachen. Er waren ook 
2 personages: Lola en Loeloe uit Hawai. Ze zorgden voor een heel erg leuke sfeer. Na alle mooie toneeltjes en dansjes hebben we nog het zeeklaslied gezongen en baby shark gedanst.
En voor een echte afsluiter hadeden we nog een drankje en een zakje chips erbij gekregen. We hadden zeker een geslaagde laatste avond.

Isaura.

Bezinning

Hallo allemaal 
Ik ga jullie vertellen over de bezinning. Bezinnen is eigenlijk op het einde van de dag dat we dan eventjes rustig zijn allemaal samen. Dinsdag hebben we zo een kaartje gepakt waar een naam op stond van de klas. Over die persoon moesten we dan op papier iets positiefs schrijven. Met dat papier moeten we dan iets vouwen, bijvoorbeeld een hoedje, vlieger of een bootje. 
Daarna mochten we elk om de beurt een kaartje trekken en die voorlezen. 

Ebel

Quiz

Hallo allemaal, 
Woensdag hebben we een quiz gespeeld. De groepen waren hetzelfde als de kamerverdeling. Er waren negen ploegen en er waren 10 vragen. Het was heel spannend... Ook tof, maar moeilijk. Je kon steeds kiezen tussen drie antwoorden, want er waren drie personen: Jack, Jacky en Jacklien. Elk persoon had een antwoord. 

Joeke.

Ijzermonding

We zijn gaan wandelen in de Ijzermonding. We hebben in het slijk gewandeld en je moest er helemaal zelf proberen uit te klimmen en dat vond ik wel leuk. Er lopen ook schapen rond en we hebben ze ook gezien. De mevrouw heeft ook gezegd, dat er in het verleden,een meisje in het slijk was gevallen en dat er twee juffen moesten komen helpen en dan zijn ze ook in het slijk gevallen. 

Wannes

Doornpanne

Hallo allemaal, 
Het 5de en 6de leerjaar zijn naar de Doornpanne geweest. Er waren ezels en pony's en we hebben enkel pony's  gezien. Ze waren super schattig. We hadden een goede gids. Er waren hele hoge duinen en we hebben van één van de hoogste duinen gerold of gelopen. 

Aster

Quiz

We hebben samen met iedereen een quiz gedaan. Er waren 3 grappige personages die dingen te maken hadden met de zee. De personages waren een piraat Jack, een vrouw Jackelyn en een zeediva Jacky. Het was zeer leuk en vooral heel grappig. Je kon antwoorden met  a b of c en de namen van de groepen waren hilarisch. 
De namen waren de stutjes en de chikipikis en de see of de girls en de knuffelbeertjes... Er waren in totaal 10 vragen. We zaten ook allemaal gezellig in onze  pyjama's. Het was vooral een hele leuke avond. 

Isaura.

zwemmen

Woensdagnamiddag zijn we gaan zwemmen.
Het was de leukste activiteit. Toen we in het zwembad kwamen, hebben we een paar keer op de glijbaan gegleden.
Dan hebben we buiten gezwommen.
Toen hebben we salto's gemaakt. Er was ook een meneer die alle soorten salto's kon: hij kon er met zijn tenen tot het dak, handenstand en duiken,...

Ten slotte hebben we gefietst met bergop en bergaf.

Marcel.

ORIËntatietocht

Vandaag hebben we een oriëntatietocht gedaan. We moesten dan met een kompas de weg vinden in Koksijde.
Dat was wel moeilijk in sommige groepjes.
Want het was overal in Koksijde (in het dorp, in bossen, duinen en straten).
Maar gelukkig waren er leerkrachten die met de fiets rond reden. Zo kon je hulp vragen.
Het was leuk dat je overal kon en mocht gaan (niet in mensen hun huis en tuinen).  
Sommige groepjes waren soms verdwaald, maar waren ook weer terecht. 
Dat was de activiteit.

Zieta.

Dauwtrip

We hebben op dinsdag om 6 uur moeten opstaan voor de dauwtrip. Dan hebben we nog in een kring gestaan en  verschillende spelletjes gespeeld. Jammer genoeg hebben we de zon niet zien opkomen omdat het te bewolkt was, maar we konden het wel licht zien worden. 

Senn

kookworkshop

We zijn naar de hotelschool geweest of kokschool. We hebben eerst een rondleiding gehad en daarna kwam Laura om uit te leggen hoe je een mocktail moet maken. Toen mochten we kijken naar de chefkok die toonde hoe je een zwaantje moet maken. Daarna mochten we zelf proberen. Je had de keuze tussen een mocktail shaken, een zwaantje maken, cake serveren en broodjes bakken. Van brood mochten we kiezen welke figuren we maakten. We mochten een nieuwe mocktail uitvinden en zelf opdrinken. Een zwaantje (soezendeeg met banketbakkersroom) mocht je ook maken en direct opeten. Het was super leuk en tof. Het was gewoon fantastisch!

Adelien.

zwemmen

Op woensdag 3 april hebben we gaan zwemmen met het vijfde en zesde leerjaar. Het was heel leuk om even te ontspannen en te zwemmen. En meester en de juffen gingen ook mee in het water. We hebben veel plezier gehad daar en het was een leuke dag. 

Douwe 

Slapen en fietsen

Het is hier heel leuk. We fietsen heel veel. We fietsten naar de boot en naar de schelpenwandeling. Dat is wel lastig. Slapen vond ik de eerste nacht moeilijk, want de bedden liggen niet goed. Ik slaap met Quinten R., Merlijn en Senn. De tweede nacht ging het super goed.

Quinten F.


garnalen kruien

We moesten grote wadepakken aandoen. Dat is dat je botten aan je kleding hangt. Daarna gingen we wel 100 meter in de zee. Iedereen vond het tof en we hadden veel pietermannen gevangen. Ook hebben we veel garnalen en platvissen gezien. Wanneer we uit het water kwamen, konden we nog even spelen op het strand. We mochten steeds maar met 10 leerlingen in de zee. 

Quinten R. 

hotelschool Ter Duinen

We hebben een rondleiding gekregen door heel de school. Dan mochten we een mocktail maken. Ook maakten we zwaantjes uit deeg en banketbakkersroom. Het was lekker en super leuk! 

Thomas 

kamerverdelingspel

Het was super leuk en we moesten vijf opdrachten doen voor te weten met wie je slaapt. Ik slaap met Joeke, Wannes en Douwe. Je moest alfabetisch staan met water in je mond en speelden mijnenveld. 

kompas en kaart

Het 5de en 6de leerjaar zijn naar Koksijde geweest. Daar werden ze in groepjes verdeeld. Ze moesten met een kompas en een kaart de weg terugvinden. Ze vonden het heel leuk, maar wel lastig. Er waren twee groepjes verdwaald. 


Jocelyne

Duinenspel

Het duinenspel was heel leuk en een beetje lastig. Het was een soort stratego en als je er aan was, dan moest je een opdracht doen om weer mee te doen. Je moest ook van een ander team een vlag proberen te pakken. Rood heeft gewonnen en blauw heeft twee keer gewonnen. Het was zeer leuk.

Merlijn

zonsondergang en picknick op het strand

Het 5de en het 6de leerjaar is al een tijdje op zeeklas. Dinsdag 2 april hebben we ons avondeten in de koude op het strand opgegeten. 
We gingen normaal naar de zonsondergang kijken, maar helaas hebben we de zonsondergang niet gezien. In het donker fietsten we terug naar Ter Helme.

Amalya.

de Doornpanne

We hebben met het 5de en 6de gisteren een rondleiding gekregen met een gids en die gids was echt super tof. Daar konden we misschien ezeltjes zien en paardjes, maar hebben ze jammer genoeg niet gezien. Het was echt super tof en hebben ook veel bijgeleerd. Er bestaan drie soorten doornen de meidoorn, sleedoorn en duindoorn. We hebben ook van de bergen gerold en gelopen, maar sommige zijn wel gevallen, maar dat was wel een beetje grappig.
Het tofste vond ik met heel de klas naar beneden lopen.

Fiebe.

garnalen kruien

We hebben met het 5de en het 6de garnalen gevangen. Dat was heel erg leuk, maar ook een beetje zwaar. We moesten letten dat we niet werden gestoken door een pieterman, maar niemand is gestoken, gelukkig. Helaas was er ook niet veel vangst, maar het plezier was er zeker. De pakken die we moesten aandoen, waren goed beschermend, maar ook een beetje grappig. We kregen ook veel hulp zodat we niet verkeerd konden lopen en te diep gaan. De rest die aan het wachten was, mocht spelen in het zand. Voor de meesten van ons was het de 1ste keer, maar iedereen vond het de eerste keer al mega top en leuk. 

Isaura.

duinenspel

Wij zijn in de duinen achter Ter Helme geweest om soort van stratego te spelen (in het zand).
Het was oranje tegen blauw in de duinen en in het zand.
We vonden het leuk.
De teams hebben allebei 1 keer gewonnen.
De rangen: Kapitein, piraat, matroos, ontmijner en de bom.

Byron.

foto's zeeklas

Alle foto's van de zeeklas kunt u bekijken via deze link.

De dauwtrip

De dag begon met om 6 uur op te staan. Daarna kleren aandoen en vertrekken.
Toen we op het strand kwamen, hebben we geluisterd, geroken, gekeken en gevoeld wat er om ons heen was.
We hebben wind gevoeld,... boten gezien,... en vis geroken. Daarna zijn we in het water gaan staan en het kwam steeds dichter.
We mochten ook nog een schelpentekening maken.
Toen we terugkeerden, zagen we de zon door de wolken.

Marijn.

kamerverdeling

We hebben ook een kamerverdelingsspel gespeeld.
Natuurlijk om de kamers te verdelen en ook om te weten bij wie we slapen.
We waren eerst in groepen verdeeld en dan moesten we opdrachten uitvoeren.
Als je die goed volbracht had, dan kreeg je tips over bij wie je zou slapen.
Je moest ook de kamer zoeken.
Het was echt superleuk en spannend omdat we niet wisten bij wie we zouden slapen.

Adelien.

De boottocht

Het was leuk en mooi weer tijdens de boottocht. De boot heette de Yserstar, een leuke naam. Tijdens het varen hebben we een klein testje gedaan over het water van de IJzer. We hebben ook monumenten over de oorlog moeten zoeken. 
Toen we aankwamen was de directie daar met de fietsen. Dat was het over de boottocht.

Alexander

De schelpenwandeling

We hebben veel oesters gevonden, maar weinig Europese messenheften. Er is ook een gids mee geweest en de gids is uitgegleden op een golfbreker. We hebben ook een mantel van een krab en ook een zeeappel mee.

Dylano

1 april

We moesten een spel spelen voor onze kamers te verdelen en het ging over een kokmeeuw.
We moesten bekpoeder gaan vragen aan de mensen. 
We hebben het gekregen. 
Dit gaven we aan meester. Het was een soort kruid, zei meester.
Het was eigenlijk een 1 april-grap.

Tibo.

schelpentocht

We hebben met en gids gewandeld en de zee gaan onderzoeken.
We hebben veel nonnetjes en zaagjes gevonden.
We hebben daarna de schelpen tentoongesteld en nog een wandeling gemaakt bij de zee.
En we zijn al een hele pak slimmer over de zee.

Victor.

De boottocht

Wij hebben een boottocht gemaakt van Diksmuide tot Nieuwpoort.
We hebben ook proefjes moeten doen en we hebben de monumenten moeten aanduiden.
We hebben veel vogels en eenden gezien.
We hebben dan ook de temperatuur van het water gemeten.
Het nitraatgehalte van het water was goed en we hebben dan ook op de boot mogen staan om te kijken.

Byron.

gedichtendag

Donderdag 31/01 was het gedichtendag.
Dus iedereen van het zesde moest een gedicht over vrijheid schrijven/zoeken.
Meester Tom zei heel de tijd een versje met een andere toon (als cowboy, koe, meisje, ...).
De meesten lachten want soms was het raar of hilarisch.

Jade.

piramides bouwen

Dinsdag 26/03/2019 hebben we in de turnles evenwichtsoefeningen gedaan en piramides (dat zijn torens gemaakt van mensen) gebouwd. Met 2 ging dat oke, maar dan moesten we met 4 en 8 doen. Dat was al een pak lastiger. Het was echt de bedoeling dat je elkaar vertrouwt en vooral voorzichtig
bent, maar een keer dat het lukte, was het een echte overwinning. Het was in ieder geval heel erg leuk en spannend.

Isaura.

IMG_20190326_152951931.jpgIMG_20190326_152956142.jpgIMG_20190326_152958874.jpgIMG_20190326_154143346.jpg
programma zeeklas Woumen 2019

maandag 1/4
08u30: Vertrek op school met de fiets naar Portus Dixmuda
09u00: Boottocht over de IJzer met observatieopdrachten en onderzoek waterkwaliteit
11u30: Fietstocht langs de havengeul
12u15: Picknick op het strand + ontspanning
13u00: Geleide strand– en schelpenwandeling
15u00: Fietsen naar Ter Helme
15u30: vieruurtje
16u00: Kennismaking met het gebouw en de omgeving +
              Kamerverdeling, afspraken en inrichting kamers
18u30: avondmaal
19u30: Creatief schrijven:
              brief aan de ouders, dagboek invullen, verslag op de website, poëzie, …
20u30: Bezinning en evaluatie
               Afspraken i.v.m. het slapengaan
21u00: Bedtijd


dinsdag 2/4
06u00: Opstaan, wassen, kamers ordenen +
                 Dauwtrip op het strand
08u00: Ontbijt
09u30: Duinenspel
10u30: Verwerking IJzertocht en schelpenwandeling
11u45: Middagmaal + picknick maken
12u40: Fietstocht naar de Doorpanne
13u30: Geleide wandeling in natuurreservaat ‘Doornpanne’
              (de duinen, natuurlijke waterzuivering, tentoonstelling)
16u30: Vieruurtje
17u00: Garnalen kruien
20u15: Picknick op het strand bij zonsondergang
               Bezinning en evaluatie
21u45: Fietstocht terug
21u30: Bedtijd


woensdag 3/4
07u00: Opstaan, wassen, kamers ordenen
08u00: Ontbijt + picknick maken
09u00: Fietstocht naar Koksijde
09u45: Oriëntatietocht met kompas
12u00: Picknick
13u00: Workshop in hotelschool 'Ter Duinen'
16u00: Vieruurtje + zwemmen in zwem- en recreatiebad Hoge Blekker
18u00: Terugkeer met de fiets naar Ter Helme
18u45: Avondmaal
19u45: Quiz (verwerking voorbije wandelingen en bezoeken)
20u45: Bezinning en evaluatie
21u00: Bedtijd


donderdag 4/4
07u00: Opstaan, wassen, kamers ordenen
08u00: Ontbijt
08u45: Fietstocht naar Nieuwpoort
09u30: Geleide wandeling in natuurreservaat ‘De IJzermonding’
11u30: Terugkeer met de fiets naar Ter Helme
12u15: Middagmaal + ontspanning
14u00: Fietstocht naar Oostduinkerke
14u30: Zoektocht in het Visserijmuseum
16u30: Vieruurtje
16u40: Terugkeer met de fiets naar Ter Helme
17u10: Ontspanning / douchen / voorbereiden muzische avond
18u30: Avondmaal
19u30: Muzische avond
21u00: Bezinning en evaluatie
21u30: Bedtijd


vrijdag 5/4
07u00: Opstaan, wassen
               Koffers pakken en kamers ontruimen
08u00: Ontbijt
09u00: Fietstocht naar de Ganzenpoot
09u30: Geleid bezoek aan ‘Westfront’ en het sluizencomplex
11u30: Terugkeer met de fiets naar Ter Helme
11u30: Middagmaal
12u00: Wandeling naar het strand
13u00: Zandkastelen bouwen + strijd tegen de zee
15u30: Eindevaluatie en slotmoment
16u00: Ontvangst ouders

Zwerfvuilactie in Woumen.

Op vrijdag gingen we tijdens de weeksluiting op stap om zwerfvuil op te halen. We deden mee aan deze zwerfvuilactie met onze school en we werden verdeeld in kleine groepjes. In onze zakken hadden we papier, plastiek, blikjes, plastieken en glazen flessen, schoenen, ... en andere groepen vonden zelfs een fiets en een frituurpan. Zaterdag was er ook een ophaling van zwerfvuil in de andere straten van Woumen. Voor onze inzet kregen we van de KWB extra centen om te gebruiken op zeeklas die doorgaat van 1 tem 5 april 2019. Dit is voor het 5 de en 6 de leerjaar van onze school. Ik vond het leuk om hieraan mee te doen, maar het is niet leuk om te zien dat mensen zoveel vuiligheid op de straten gooien. Ik hoop dat we samen de straten en beekjes van Woumen kunnen proper houden.

Audrey.

IMG_20190322_135159450.jpgIMG_20190322_135204002.jpgIMG_20190322_135206941.jpg
carnaval

In onze school was er "Woumen 's got talent", net zoals het echte programma.
Iedereen mocht zijn talenten tonen: dans, muziek, sport, ... .
Er kwam ook een beroemdheid optreden die life het liedje "Leef" kwam zingen.
Iedereen zong mee en het was een leuk feest.

Victor.

werelddelen


Het 6de leerjaar moest deze week per groepje een werelddeel voorstellen.
We waren in 5 groepen verdeeld en dus waren er ook 5 werelddelen: Oceanië, Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Azië en Australië.
Samen met 3 vrienden moesten we dit voorstellen.
Het was interessant om te weten te komen ! 
We wisten uiteindelijk welk land het grootst was in dat werelddeel en hoeveel uur het daar verschilt.
Onze groep had Zuid-Amerika. Het verschilt daar tussen de 5 en 2 uur van bij ons land.
En het grootste land daar is Brazilië.
En toen deden we nog muzische vorming. Het was supertof: we maakten een complimentjesposter voor de '90 dagen' van juf Hilde.

Elise.

PS Door een technisch probleempje verschenen de foto's bij het artikel over 'Le Roi Soleil'.

het 4de kiest

Vrijdag 15/02/'19 was er weeksluiting en het vierde leerjaar mocht kiezen wat we deden.
Dat was bv. estafette, reis rond de wereld (dat is dat je de vloer niet mag aanraken of niet getikt mag worden op een parcours) en ook zelfgemaakte dansjes en nog veel meer.
Het was supertof en superleuk ze hebben er zeker heel veel werk aan gehad.
Ze zijn ook een supertoffe klasgroep. 
We zijn blij dat die klasgroep er is.  

Fiebe.

Le roi soleil

De leerlingen van het de 6de en het 5de leerjaar hebben een Frans toneelstuk gaan bekijken ("L'oignon fait la sauce" van Theater Zazoe).
Het ging over een koning die geld gaf aan de mensen die geld nodig hadden.
Hij wou op een bepaald moment geen geld meer geven en op het laaste stierf hij.
De twee mensen die voor hem werkten smeten dan chocolademunten rond voor ons en toen was het gedaan.

Auffely.

20190221_132236.jpg20190221_132840.jpg20190221_133325.jpg20190221_133348.jpg
poëzieraadsel 4

Poëzieraadsel 4:

De boot, de boot,
de boot van over zee,
brengt ...............
en wonderlijke verhalen mee.

Uit het zuiden de kleuren,
geheimen uit het noorden.
Uit het oosten de geuren,
uit het westen de woorden.

De boot, de boot,
de boot ligt nu in de haven,
en o, wat is hij groot.

ons antwoord: schatten

wordle bovenbouw - dag 4.png
poëzieraadsel 3

Poëzieraadsel 3:

Als de zon nog eens opkomt,
bind haar dan vast
als een ............... in het gras.
Loop dan snel weg
en verberg je achter de horizon.
Ja, als dát eens kon...
(Je verbergen achter de horizon.)

ons antwoord: teller bij verstoppertje

wordle bovenbouw - dag 3.png
poëzieraadsel 2

Poëzieraadsel 2:

Er zijn paleizen
waarin alleen
............... vogels wonen.
De deuren staan er altijd open
(de vogels gaan toch niet vliegen).

Je bent vrij
om binnen en buiten.
Maar je aarzelt.
De deur staat te wijd.
En de vogels kunnen
zo verpletterend zijn.

ons antwoord: struise

wordle bovenbouw - dag 2.png
Poëzieraadsel 1

Vanaf donderdag 31/01 (gedichtendag) zoeken we tijdens de poëzieweek elke dag naar een ontbrekend woord in een gedicht van Geert De Kockere.
Dit is poëzieraadsel 1:

Poten

Neem een ...............
en zet er vleugels aan.
Of poten.
En wacht tot ze
sterk genoeg zijn
om op te staan.
Dan kan je gaan.
Waar je maar wilt.
En af en toe, voor de lol,
weer in ’t rijtje
gaan staan.

Ons antwoord: karretje van een roetsjbaan

Wordle bovenbouw - dag 1.png
Ballenbanen

De weeksluiting

Op vrijdag 25 januari was er een techniekweeksluiting waar iedere klas iets mocht tonen van techniek. En wij, het 6de leerjaar, mochten een ballenbaan maken voor de kleuters.
We werden in 3 groepen van 5 verdeeld. In totaal hebben we 4 ballenbanen. We mochten in het oude rusthuis de ballenbanen opzetten en nu moeten we ze nog op de speelplaats bevestigen. Het is allemaal beggonen in de weekopening van 2 weken geleden waar iedere klas een opdracht kreeg rond techniek. In de weekopening kregen we ook een paar voorwerpen te zien en de leerlingen van elke klas mochten raden wat het was. Daarna is iedere klas aan zijn opdracht begonnen. Ten slotte mochten we alles tentoonstellen in de turnzaal en wij buiten de turnzaal 😁.

Aanvraag vormsel

Op zondag 27 januari werden de 6de leerjaars van de vrije basisschool Woumen uidgenodigd voor een gebedsvriend te krijgen. Waarvoor we eerst naar de kerk van Woumen mochten voor onze gebedsvriend te leren kennen. Daarna mochten we naar de kerk van Esen voor de mis waar we een ketting kregen en een paar liedjes gezongen hadden voor ons vormsel.

Marijn.

ballenbaan1.jpgballenbaan2.jpgballenbaan3.jpg
Project Techniek

Deze Week hebben we rond techniek gewerkt. 
Er waren verschillende groepen.
Onze groep had drie onderwerpen: zwaartekracht, middelpuntvliedende kracht en wrijvingskracht.
We moesten ook daarover proefjes zoeken, het was heel leuk en leerrijk.

Marcel.

IMG_20190117_111201794.jpgIMG_20190117_111214170.jpgIMG_20190117_111236805.jpgIMG_20190117_111242387.jpg
interviews en kerstfeest

Dinsdag (18/12) zijn we naar de assistentiewoningen geweest en hebben we er interviews gedaan.
Dat was super leuk.
We moesten een kerstkaart maken.
De mensen waren blij.
Maar een paar mensen zeiden niet veel.
Vrijdag (21/12) hebben we een kerstfeestje gehad en hebben we het grote kerstpakjesspel gespeeld.
Het was super leuk.
Door de spelregels moesten de pakjes doorschuiven.
Zo was het altijd een ander pakje dat onder je stoel lag.

Tibo.

20181218_105247.jpg20181218_105853.jpg20181218_105914.jpg20181218_110212.jpg
We mochten even voorproeven van 't Saam

We hebben naar het VTI en het college gefietst. Eerst hebben we uitleg gekregen. Dan mochten we zelf aan de slag. Eerst hebben we geproefd van economie en dan van sociale vorming. Daarna een beetje beweging. We hebben toen sport gehad en tenslotte techniek. Maar wacht even, het is nog niet gedaan.
Dat was wat we in het VTI gedaan hebben. Na al die workshops in het VTI zijn we doorgefietst naar het college. Eerst hebben we daar gegeten en dan was het middagpauze. We hebben gelachen en nog wat gespeeld.
Na de middagpauze hebben we de volgende workshops gevolgd: eerst Latijn, dan wiskunde-
wetenschappen, daarna moderne vreemde talen.
Iedereen is blij naar huis gefietst.
Er zat altijd voor iedereen iets leuks bij.

Adelien.

IMG_20190111_092339301.jpgIMG_20190111_094555835.jpgIMG_20190111_100239530.jpgIMG_20190111_100251483.jpg
koekjes afhalen

Op de volgende momenten kunnen de 5de- en 6deklassers hun koekjespakketten afhalen op school:

vrijdag 21 december tussen 15u en 16u30
donderdag 27 december tussen 10u en 12u / 17u en 19u
vrijdag 4 januari tussen 10u en 12u  
zaterdag 5 januari tussen 10u en 11u
vrijdag 11 januari tussen 15u en 16u30
vrijdag 18 januari tussen 15u en 16u30.

De warmste sponsortocht

maandag 10/12/2018:
Vandaag hebben we in de weekopening het tweede kaarsje van de advent aangestoken.
Het zesde leerjaar heeft daarbij ook een gebed voorgelezen.
Daarna was er een toneeltje van Robby. Even wat uitleg over het toneeltje:
Robby is een jongen die niet zo veel geld heeft.
Vorige week kreeg hij een rekening mee van zijn school.
Maar hij zag dat zijn mama al moeite had om de andere rekeningen te betalen.
Dus besloot hij het later te geven.
En deze week zagen we dat hij de rekening nog steeds niet had afgegeven aan zijn mama.
Maar de juf schreef het in zijn agenda, want ze konden de mama niet bereiken.
Ze was steeds aan het werk als ze belde. 
Robby beslood de rekening te scheuren. 
Zo zat hij niet meer met dat schuldgevoel en zo eindigde het deze week.

Dinsdag 11/ 12/2018:
Vandaag leerden we nieuwe Franse woordjes in de Franse les.
We hadden wel geen tijd genoeg meer om het Franse woordpakket eens te overlopen,
dus gaan we dat morgen doen.
In de wiskunde les hebben we meer- en weeroefeningen gemaakt, 
zoals de omtrek van een cirkel berekenen.
Tijdens de weer- en meeroefeningen nam meester mondeling Frans af.
In de extra turnles deden we wedstrijdjes floorbal.

Woensdag 13/12/2018:
Vandaag was er toets wiskunde.
Sommige oefeningen waren moeilijk.
Daarna was er oranje les.
Dat is een les waar je verschillende opdrachten krijgt en in enkele lesuren allen aan werkt.
Niet in duo, want per twee is groene les.
In de oranje les zaten de wiskundetoets, iets afwerken in ons taalwerkboek en iets in het spellingboek.
Daarna was er een les Nederlands en moesten we een tekst scannen.

Donderdag 14/12/2018:
Vandaag was er turnles. Het was voor ons rapportje.
Oef 1 was handenstand tegen het klimrek.
Oef 2 was een koprol over de plint (sommige met een aanloop).
Oef 3 was evenwicht behouden, over omgekeerde banken lopen en in het midden gehurkt draaien.
Tijdens de muziche les moesten we onze nieuwjaarsbrieven knutselen.
Als je daar mee klaar was moest je een gedicht afwerken.
We hadden het al geschreven en nu moesten we er poëzieposter van maken.

Vrijdag 15/12/2018:
Vandaag, na de middagpauze, was er een sponsorloop.
Maar eerst was er een warming up door juf Evy.
Rudi en Debby waren natuurlijk ook weer van de partij.
Het 4de, 5de en 6de liepen eerst een toer met Debby om de weg te verkennen.
Iedereen deed mee, ook de kleuters en de peuters.
Als de tijd om was, kon je nog kiezen tussen een banaan of een mandarijn.
Zo eindigde het deze week.

Zieta.

20181204_134707.jpg20181204_141216.jpg20181204_141244.jpg20181213_151934.jpg
American Games en Achter de Muur

Het 5de en 6de gingen op maandag 3/12 naar American Games. Het was superleuk.
We mochten van alles doen. 
Op vrijdag ging het 6de naar het inleefatelier "Achter de muur".
Daar was vanalles te zien. Er was een café dat heet 'Café Party'! Er was een kringloopwinkel,
een spelotheek, het huis van Eli (de postbode), het sociaal huis en de journalisten. Ik was zelf bij het huis van Eli. We hebben een welkomstfeest gehouden met thee en broodcake.

Vick.

knutselen en zingen

We hebben in de weeksluiting samen met onze pete- en metekindjes geknutseld en gezongen en ook nog figuren gemaakt. Het was heel leuk. We hebben kerstkaartjes gemaakt voor de eenzame mensen in Woumen. Die krijgen een kaartje. Er staat op "Prettige feestdagen!".

Byron.

de groene les

Vrijdag 16/11/2018 hebben wij in de groene les met de Sintcadeautjes gewerkt.
Het was de bedoeling om te werken met elektriciteit en water, zonne-energie en stroom. We moesten uitvindingen maken met alles dat in de dozen zat. Onze uitvindingen werkten behalve deze met het water, dit kwam omdat er iets was fout gelopen. Het water spoot rond in onze klas.
Na het werken met de geschenken van de Sint hebben we in de groene les ook geleerd over de Eerste Wereldoorlog. Daarin bespraken we hoe alles toen verliep, want we kregen een bundeltje met uitleg en foto’s, een filmpje en fragmentjes over een dagboek.
Om de week af te sluiten hebben we elke vrijdag ‘weeksluiting’. Deze week hebben we in de ‘weeksluiting’ oude volksdansjes gedaan op verschillende liedjes. We hebben ook liedjes geleerd om te zingen. Ik vond dit super leuk. Onze mete- en petekindjes mochten dan meedoen met onze dansjes en liedjes.

Audrey.

groen (1).jpggroen (2).jpggroen (3).jpggroen (4).jpg

eekhoorns spotten

Het zede leerjaar is op dinsdag naar het bos geweest om eekhoorns te spotten.
De meesten hebben er gezien, maar sommige hebben er geen gezien.
We hebben nog een opdracht gekregen om andere dieren te spotten.
Wij hebben ook de schatten van de natuur moeten zoeken in het bos.
Mijn groepje heeft 4 eekhoorns gezien.
Wie er geen gezien heeft, heeft nog een opgezette eekhoorn gezien.
We hebben ook alles verteld aan de anderen van de klas en meester erbij.
We vonden het heel erg leuk !!!

Victor.

IMG_20181023_092141772.jpgIMG_20181023_092404739.jpgIMG_20181023_094135329.jpgIMG_20181023_094419759.jpg
kermis op school

Het 5de en 6de leerjaar zorgden voor kermis op het school en het was super tof.
De kleuterklassen konden eendjes vissen, geschminkt worden, met de auto's rijden, ... .
Het 1ste, 2de, 3de en 4de leerjaar konden in het spookhuis, bollo smito, waarzegster, popcorn eten, ... .

Jade.

Ik was veertien in 1914

Op donderdag 11 oktober zijn het 5de & 6de leerjaar naar een theaterstuk geweest over de eerste wereldoorlog in 1914.
We zijn met de fiets naar het theaterstuk geweest.
et was supermooi.
Het ging over een meisje genaamd Ule. Ze was 14 toen de wereldoorlog begon en ze had ook een broer. Ze hebben ons heel de eerste wereldoorlog proberen uit te leggen in ongeveer 1 uurtje .De bedoeling was de levens van de kinderen van de eerste wereldoorlog te tonen. Het was heel goed gelukt. Het was eerlijk gezegd prachtig!

Fiebe.  

Europabeurs

Op vrijdag 19 oktober hield het 5de leerjaar een Europabeurs en alle lagere klassen mochten komen kijken en kregen uitleg over 1 bepaald land.
Iedereen die in het 5de zit, zal dat ook mogen doen en dat is super leuk.
Voor je uitleg over het land moet geven, moet je eerst een tof spel spelen voor de vlaggen van elk land en zo moet je dan dingen opzoeken.
Het waren alle landen van de Europese Unie.
Je mocht dan luisteren naar alle kinderen van het 5de leerjaar en die zeiden bv. welke namen er het meest voorkwamen of hoeveel inwoners er in dat land waren of met welk geld ze betaalden of .......
Zo wisten wij ook een beetje meer over de landen van de Europese Unie.
Het was heel interessant!
Dank u, 5de leerjaar!

Elise.

peters en meters

Dit jaar zijn we op school peters en meters geworden.
Op 18-09-'18 werden we peter en meter.
Eerst hadden we een tekening gemaakt en een voorwerp meegebracht dat iets over onszelf vertelt.
Op die tekening stond er iets dat te maken heeft met het voorwerp dat we meebrachten.
Aan de hand van de tekening konden onze pete- en metekindjes van het 1ste leerjaar hun peter of meter vinden.
Daarna hebben we een groot safarispel gespeeld.
Onze eerste opdracht was om een klein kampvuur te maken met onze doopkindjes.
Daarna hebben we een omheining gemaakt voor rond het safaripark.
We konden ook dieren kopen en wij hadden er superveel.
Daarna moesten we 5 verschillende levende dieren van het speelplein pakken.
Wij hadden een mug gevangen. Iemand had hem vast in zijn handen maar de andere vier konden we niet pakken.
Op het laatste was het niet leuk want dan moesten we onze mooie safariparken afbreken.
Maar tot nu toe was het de leukste dag van het schooljaar.
Ik beloof dat ik goed zal zorgen voor mijn peterkind net als alle anderen van mijn klas.

Marijn.

IMG_20180918_085201408.jpgIMG_20180918_085206442.jpgIMG_20180918_085215660.jpgIMG_20180918_085220884_BURST000_COVER_TOP.jpg
Heerlijke aardbeien!

Dinsdag zijn we naar onze boerderij geweest. 
Mijn oma gaf de rondleiding bij de aardbeien en de rest van de boerderij.
We konden de aardbeien proeven, die moet je ongewassen eten, want de smaak verandert bij het wassen.
Ook leerden we bij over de koeien die gekweekt worden op de boerderij.

Marcel.

weeksluiting met Chiro

Tijdens de weeksluiting kwam de Chiro van Woumen.

We deden allemaal spelletjes zoals mijnenveld, stoelen doorgeven, zinnetjes doorzeggen.
Iedereen in school vond het leuk.

Jarno.

© 2019 vbwoumen.be with webcreator available